Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Постановою Верховної ради України від 22.02.2014 № 757-УІІ «Про самоусунення Президента України від виконання конституційних повноважень та призначення позачергових виборів Президента України» призначено позачергові вибори Президента України на 25 травня 2014 року.
Щодо особливостей судового провадження у виборчих справах, то вони визначені статтями 172-179 Кодексу адміністративного судочинства України та окремими нормами Закону України «Про вибори Президента України».
Чинним законодавством України врегульовано питання щодо предмету оскарження справ виборчої категорії, тобто визначено, які рішення, дії чи бездіяльність можуть бути оскаржені в судому порядку.
Згідно з частиною 2 статті 99 Закону України «Про вибори Президента України» предметом оскарження можуть бути :
1) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб - за місцезнаходженням відповідного органу, підприємства, установи, закладу, організації, посадової (службової) особи, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються;
2) акти чи дії партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, об'єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції - за місцезнаходженням органу об'єднання громадян, виборчого блоку, акти чи дії якого оскаржуються;
3) дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників - за місцезнаходженням засобу масової інформації, дії чи бездіяльність якого оскаржуються;
4) рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, у тому числі рішення Центральної виборчої комісії із встановлення результатів виборів.
5) дії кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, їх довірених осіб.
Також в чинному законодавстві чітко визначеного коло осіб, зокрема, учасників виборчого процесу, яким надано право звернення до суду з позовами про вирішення спірних виборних питань.
Кодекс адміністративного судочинства України передбачає, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їх членів мають суб'єкти відповідного виборчого процесу, крім виборчої комісії.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, мають виборча комісія, кандидат, партія (блок), які є суб'єктами виборчого процесу.
Оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів, їхніх довірених осіб, партій (блоків), їхніх посадових та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, мають право відповідно кандидат, партія (блок), які є суб'єктами виборчого процесу.
Виборець може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність зазначених суб'єктів у разі якщо вони порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Питання захисту прав свобод та інтересів громадян під час виборчого процесу прямо залежить від правильності визначення підсудності справ виборчої категорії. Чинним законодавством розмежовано підсудність справ даної категорії в наступний спосіб.
Так, рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів Президента України, а також членів зазначених комісій, рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, акти чи дії виборчих блоків, об'єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції, оскаржуються до окружного адміністративного суду відповідно за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена або за місцезнаходженням відповідної комісії чи органу.
Усі інші рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їх членів (тобто, не пов'язані з підготовкою та проведенням виборів), а також рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, членів цих комісій, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду (тобто до відповідного районного, міського, міськрайонного, районного у місті суду) за місцезнаходженням відповідача.
Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, а всі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, її члена, а також дії кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, та їх довірених осіб - до Київського апеляційного адміністративного суду.
Місцевими загальними судами за місцезнаходженням відповідних комісій також розглядаються усі адміністративні справи щодо уточнення списку виборців. Позовна заява про уточнення списку виборців подається до суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніше ніж за два дні до дня голосування.
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно. Неприбуття на судове засідання осіб, які були повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Суд при розгляді даного адміністративного позову звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
Рішення суду про внесення змін до попереднього списку виборців не пізніш як за п'ять днів до дня голосування подається виборцем до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців або до відповідної дільничної виборчої комісії для негайного направлення до такого органу, а пізніше цього строку - до дільничної виборчої комісії.
Увага! Законодавство забороняє включення виборців до списків у день виборів!!! В день голосування 25 травня жодні зміни, крім виправлення неточностей і технічних список, до списку виборців виборча комісія не матиме права вносити, в тому числі і за рішенням суду.
Слід наголосити, що стосовно справ виборчої категорії встановлено скорочені строки розгляду. За загальним правилом суд має їх розглянути у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні ж справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування.
Такі ж самі скорочені строки передбачені для оскарження судових рішень. Апеляційна скарга має бути подана у дводенний строк з дня проголошення рішення, а якщо воно ухвалене до дня голосування - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Існують також певні обмеження щодо строків подання позову. Зокрема, Кодексом адміністративного судочинства України визначено, що позовні заяви щодо виборчих спорів можуть бути подані до суду у гіятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, її членів, які мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Слід зауважити, що недотримання цих строків матиме наслідком залишення позовної зави без розгляду.
Щодо особливостей організації роботи судів в період виборчого процесу, то згідно з частиною 6 статті 96 Закону України «Про вибори Президента України» суди організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд скарг у строки та в спосіб, встановлені цим Законом.
Так, відповідно до вищезазначеного, Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області в період з 19 травня по 25 травня 2014 року працюватиме наступним чином :
- понеділок 19 травня 2014 року - з 09 год. до 18.15 год.;
- вівторок 20 травня 2014 року з 09 год. до 18.15 год.;
- середа 21 травня 2014 року -з 09 год. до 18.15 год.;
- четвер 22 травня 2014 року -з 09 год. до 24 год.;
- п'ятниця 23 травня 2014року -з 09 год. до 24 год.;
- субота24 травня 2014року -з 09 год. до 24 год.;
- неділя 25 травня 2014 року з 08 год. до 24 год.